Uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Energii - w sprawie paliwa lotniczego


Pan
Krzysztof Tchórzewski
Minister Energii
Warszawa

Dotyczy: uwag do projektu rozporządzenia Ministra Energii publikowanego w Biuletynie Informacji Publicznej... pod nr 45.2.16

Szanowny Panie Ministrze!

Po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących odnosimy się ze zrozumieniem do inicjatywy uszczelnienia sfery obrotu paliwami ciekłymi.

Natomiast z niepokojem zauważamy pewne zagrożenie w proponowanym rozporządzeniu dla funkcjonalności i bezpieczeństwa operacji lotniczych małych samolotów z wykorzystaniem lotnisk zlokalizowanych prowincjonalnie.

By pogodzić założenia - intencje nowych regulacji i oraz zdolność operowania małych samolotów jak i funkcjonowanie prowincjonalnych lotnisk bez narażania na kolizje z prawem, działając w imieniu środowiska lotniczego proponujemy w paragrafie 1 pkt. 4) i pkt 6) uzupełnić o zapis przez dodanie... powyżej 100 tys. Euro rocznego obrotu -sprzedaży.

U z a s a d n i e n i e

Paliwo lotnicze dotychczas dostępne na kilkunastu małych - prowincjonalnych lotniskach stanowiło istotne znaczenie dla planowania i realizacji operacji lotniczych samolotów w ruchu krajowym i zagranicznych odwiedzających nasze lotniska np. w Północnej Polsce.

Możliwość sprzedaży paliwa lotniczego na małych lotniskach nie stanowi biznesu (tak jak stacje ORLENU, LOTOSU, BP czy innych) a jedynie pewną komplementarną niezbędność w zapewnieniu możliwości pilotom uzupełnienia paliwa dla przemieszczających sie samolotów a których zbiorniki mają ograniczoną pojemność.

Biorąc pod uwagę dotychczasową praktykę co miesięcznych rozliczeń przez Urząd Celny sprzedaży paliwa lotniczego (akcyzowego i bez akcyzowego), umożliwienie lotniskom sporadycznej kontynuacji sprzedaży paliwa samolotom, nie jest zagrożeniem do stworzenia szarej strefy obrotu paliwami jak i pozyskiwania VAT oraz akcyzy od tych niewielkich operacji sprzedaży. Dotychczasowe rozmiary wielkości rocznej sprzedaży netto w wysokości ok.70-100 tys. PLN na poszczególnych lotniskach ma wymiar symboliczny i może byc uznana za formę pewnej misji ale niezbędnej na rzecz środowiska lotniczego.

W przypadku nie uwzględniania sugerowanego przez nas bardzo symbolicznego uzupełnienia w projekcie rozporządzenia, wymóg koncesjonowania na sprzedaż paliw lotniczych (bez względu wielkość sprzedaży) wyeliminuje wiele mniejszych lotnisk z możliwości sprzedaży paliwa dla potrzebujących samolotów, ponieważ stanie sie to dla lotnisk o małych obrotach paliwa wysoce nieopłacalna w bilansie ekonomicznego funkcjonowania lotnisk.

Gdy tak miało się stać, byłoby to bezzasadne działanie na szkodę operacji lotniczych i rozwoju General Aviation!

Zwracając się w powyższej sprawie do Pana Ministra, chciałbym wierzyć, że nasze argumenty oraz troska będą właściwie zrozumiałe.

Z wyrazami szacunku!

Stanisław Tołwiński
Prezes AKJ
Krajowa Rada Lotnicza

Mazury - Giżycko, 3.11.2016 r.



Lotnisko Wilamowo
Mazury AirShow
Inauguracja Transgranicznej Turystyki Lotniczej
MILITARY PARK
Invest Mazury
"Porozumienie dla Mazur"